Pedagogiske prinsipper for utforming av nettkurset «Jeg – en pårørende» med bakgrunn i studiet "Nettkurs og nettpedagogikk" ved Høgskolen i Østfold.
Tilrettelegging for en logisk oppbygget læringsbane
Kurset er tilrettelagt for en logisk oppbygget læringsbane. Det skal være enkelt og oversiktlig å følge progresjonen i læringen. Det hele skal ha en rød tråd som er med deg hele tiden. Derav inndelingen i kurset med moduler osv. Vi bygger «sten på sten» gjennom hele kurset.
Det er satt fokus på variasjon og rytme i læringsaktivitetene.
Slik som poeng ved utføring av oppgaver, feiring av fremgang og utdypende læring via eposter om aktuelle temaer, fire dagers intervaller når det gjelder å gjøre nytt innhold tilgjengelig.
Aktiv læring
Det er tilrettelagt for flere typer læring. Vi har forskjellige måter å lære på. Enten det er gjennom video, lyd eller tekst. Vi har et forum som motiverer til deltagelse der eller kanskje noen lærer best fra YouTube enn våre animerte videoer.
Bruk av oppmerksomhetsskapere
Kurset bruker flere oppmerksomhetsskapere. Det ligger en hensikt bak lyder når man sanker poeng, feiringsvideoer av fremgang samt epost og sms for å holde deg aktiv i kurset. Slik blir læringsdesignet variert og studenten stadig aktivert.
Unngå kognitiv overload
Et nettkurs kan fort vokse i omfang med videoer og andre læringsressurser. Dette er grunnen til at ingen videoer er lengre enn ca 5 minutter og alle videoer er merket med varighet. Det er også grunnen til at studenten får bare tilgang til noen få leksjoner hver fjerde dag.
Dessuten så bygger vi «sten på sten» for å unngå nettopp kognitiv overload.
Richard Mayers kognitive teori om multimedielæring
Kurset bruker animasjon i videoene med bakgrunn i Richard Mayers kognitive teori om multimedielæring. Nemlig at animasjon et godt virkemiddel for å fremme læring.
Vi bruker syn og hørsel samtidig og dette skal gjøre det enklere å ta inn ny informasjon. Det gjør det lettere å støtte opp det vi ser med det vi hører.
Her er det aktivitet på skjermen hele tiden med enten animert tekst eller bilde som underbygger det fortellerstemmen sier. Videoene er selvsagt tekstet i tillegg.
Kilder
Nilson, L. B., & Goodson, L. A. (2017).
Online Teaching at Its Best: Merging Instructional Design with Teaching and Learning Research
: Jossey-Bass Inc., Publishers.
Boettcher, J. V., & Conrad, R.-M. (2016). The Online Teaching Survival Guide: Simple and Practical Pedagogical Tips. Newark: Newark: John Wiley & Sons, Incorporated.
Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning (Third edition.). Cambridge University Press.
TRYGGE TJENESTER
Vi har et kurs fullt av livsendrende tips nemlig "Jeg - en pårørende".
Klikk for å delta og opplev forskjellen!
post@tryggetjenester.no
95 98 68 18
JURIDISK
Fjordlinna 129, 2760 Brandbu • Norge - ©2023 Copyright Trygge Tjenester