For de som ikke kjenner meg fra før så har jeg vært pårørende til min mor som var syk i mange år før hun døde. Jeg har også en bakgrunn innen helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Du kan høre min historie her.
I denne sammensatte verden av helse- og velferdstjenester kan en individuell plan (IP) skape orden i kaoset. Hvis du trenger hjelp fra to eller flere tjenester over lengre tid, kan du få en Individuell plan.
Mestring.no, Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse, har laget et hefte med en enkel oversikt over hva en slik plan er. Sammen med brukerhistorier gir dette et godt innblikk for både pasienter, pårørende og helsepersonell for hvordan IP kan brukes.
Vi skal her gi en introduksjon til dette. Link til heftet finner du nederst i artikkelen.
Vi har også vært i kontakt med pasient og brukerombudet med spørsmål angående en individuell plan. Og du finner en link til svarene vi fikk nederst i artikkelen.
Å få en Individuell plan innebærer ikke at du får flere rettigheter, men hjelpen er bedre koordinert og tilpasset dine behov.
Helsetjenesten er lovpålagt å på eget initiativ vurdere om pasient/bruker har rett til en individuell plan. Og utøvere i helsetjenesten, slik som fysioterapeuter, leger og andre, kan ikke nekte deg å få vurdert en slik plan om du oppfyller kravene.
Det er kommunen eller bydelen som oftest har hovedansvaret for arbeidet med planen sammen med deg. Ofte er det en tildelingsenhet som tar imot slike henvendelser om IP.
Individuell plan er en del, eller skal være, en del av den kommunale helse og omsorgstjenesten. Sammen med en IP skal du få en koordinator som organiserer tjenestetilbudet for deg.
Selv om helsetjenesten er lovpålagt til å vurdere en IP, kan du eller helsepersonell selv be om det.
Tenk deg en individuell plan som ditt personlige veikart for helse- og sosialtjenester, koordinert for å passe til dine behov og hva som er viktig for deg.
Det viktigste med planen er å få til et godt samarbeid mellom deg og de som hjelper deg.
Selvsagt kan du selv være med på å bestemme innholdet i planen.
Planleggingen handler om:
- hva du trenger hjelp til,
- hvem som skal bistå deg,
- når de skal gjøre det
- og hvordan.
Mestring.no kommer med noen konkrete eksempler
1. Martha: En 55 år gammel tidligere bibliotekar, kjemper med psykiske problemer og ettervirkninger av et hjerneslag. Hennes plan inkluderer tverrfaglig assistanse, og reflekterer hennes ønske om selvstendighet og verdighet i hverdagen.
2. Kjell: Som 70 år gammel tidligere lektor, står Kjell overfor utfordringer etter et hjerneslag, inkludert språkproblemer og fysisk funksjonshemming. Hans plan inkluderer assistanse fra helse- og omsorgstjenester som fokuserer på rehabilitering og daglig funksjonalitet.
3. Øystein: En 45 år gammel tidligere idrettsutøver og dataingeniør, konfronterer en progressiv muskelsykdom. Hans plan omfatter teknologisk assistanse og personlig støtte for å opprettholde kontroll og autonomi.
4. Kari: En 35 år gammel småbarnsmor med multippel sklerose, møter daglige utfordringer både fysisk og psykisk. Hennes plan er rettet mot å støtte hennes rolle som mor og å håndtere sykdommens påvirkning på familielivet.
Du finner mer informasjon om disse brukerne og deres plan i heftet til mestring.no nederst på siden.
Det er som sagt kommunen eller bydelen som oftest har hovedansvaret for arbeidet med planen sammen med deg. Ofte er det en tildelingsenhet som tar imot slike henvendelser om IP.
OG Uansett hvem av hjelperne dine du spør, så skal de vite hvor du kan henvende deg!
Det er viktig å være tydelig når du selv ber om å få en Individuell plan. Mestring.no anbefaler å spørre på denne måten
”Jeg vil gjerne ha en Individuell plan,- og jeg vil at DU skal ta de kontakter som trengs”
For å skape en plan som fungerer, trenger vi god kommunikasjon og samarbeid mellom deg og fagfolkene. Vi snakker om gjensidig respekt, forståelse, og en vilje til å jobbe sammen for å nå dine mål.
Mestring.no kommer med følgende råd.
1. Til Fagfolk:
- Før en åpen og ærlig dialog.
- Vis empati og forståelse for brukerens unike situasjon.
- Kom med løsninger som passer brukerens spesielle behov.
2. Til Brukere:
- Vær klar og tydelig om dine behov og ønsker. Jo mer konkret du er jo lettere er det å hjelpe deg
- Engasjer deg, del tanker og meninger.
- Vær åpen for nye forslag og tilnærminger.
Her er noen spørsmål du selv kan tenke på før et møte om IP
- Hva er viktigst for deg å få gjort noe med først?
- Hva er viktig for deg i hverdagen?
- Hva oppleves viktig for deg, i ditt liv?
- Hva er det som gjør at det fungerer nå?
- Hva skal til for at du skal klare det du ønsker?
Våre spørsmål til Pasient og brukerombudet
1 Har man rett til IP når man trenger fastlege og hjemmesykepleie? Kun to tjenester?
2 Hva ligger i langvarig? Er det 3 mnd eller 6 mnd evnt lenger?
3 Kan kommunen eller noen av de behandlende helsepersonell nekte deg IP?
4 Kan for eksempel en fysioterapeut nekte deg IP?
Mestring.no
Nasjonal kompetansetjeneste for læring og mestring innen helse (NK LMH) eies av Helse Sør-Øst RHF og er lokalisert ved Oslo universitetssykehus HF, Aker. Mandatet er gitt av Helse- og omsorgsdepartementet og omfatter både spesialist- og kommunehelsetjenesten.
Heftet "Individuell plan (IP) = brukers plan - Kjapp innføring for fagfolk og brukere" finner du her
Hei! Jeg heter Jørn Terje Hømandberg.
Jeg har en bakgrunn fra både helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Men jeg er først og fremst en pårørende.
Da mor var syk, kjempet hele familien vår en stille kamp. For i rollen som pårørende så kan det føles som om man er en sjømann i storm, der hver eneste bølge slår inn over deg og truer med å kaste deg over bord.
TRYGGE TJENESTER
Invester i litt tid hver dag med boken "Jeg - en pårørende" og få ro i sinnet.
Klikk nå!
post@tryggetjenester.no
95 98 68 18
JURIDISK
Fjordlinna 129, 2760 Brandbu • Norge - ©2023 Copyright Trygge Tjenester