For de som ikke kjenner meg fra før så har jeg vært pårørende til min mor som var syk i mange år før hun døde. Jeg har også en bakgrunn innen helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Du kan høre min historie her.
Å føle at hjemmet blir omgjort til et sykehus, er ikke noen god følelse. Det er jo i hjemmet du skal kunne trekke deg tilbake fra omverdenen.
Men når det er nødvendig med hjelp utenfra, hvordan skal vi forholde oss til det?
Helsetjenester i hjemmet blir tildelt etter behov. Pasienten, pårørende eller helsepersonell kan spørre om slike tjenester fra kommunen. Som regel vil dere finne informasjon angående helse og omsorgstjenester på kommunen sine nettsider.
Om den som er syk skal hjem etter et sykehusopphold kan det være personalet her som formidler ønske til kommunen om tjenester hjemme.
Hvis den syke trenger hjelp fra to eller flere tjenester over lengre tid, kan denne få en Individuell plan som er en del av den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Du kan lese artikkelen vår om individuell plan her.
Vi skal nå konsentrere oss om hjemmesykepleie. Hjemmesykepleien er en viktig ressurs, og de tilbyr en rekke tjenester som kan lette hverdagen for både pasienter og pårørende.
Så hva kan hjemmesykepleien hjelpe oss med? Her kommer en kort liste
• daglig stell og påkledning
• måltider og veiledning om ernæring
• hjelp med medisiner og medisinske prosedyrer
• veiledning og opplæring slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd (dosere medisiner, skifte stomi osv.)
• veiledning og vedlikehold av sosiale ferdigheter og dagliglivets aktiviteter
• omsorg ved livets slutt
Du finner mer informasjon på kommunen sine nettsider.
Mange synes det er rart og kanskje litt skummelt at ukjente folk kommer inn i deres private hjem. Og noen ganger har de egen nøkkel for å komme seg inn. Det kan jo være at den syke er dårlig til bens og partner eller pårørende er på jobb.
Norges Parkinsonforbund har intervjuet Kjersti om det å få hjemmesykepleie. Hun sier at det kan være ganske krevende i starten når man ikke er kjent med det. Men hun understreker også at det var viktig for henne å få hjelp, ikke bare at ektemannen fikk det.
Som hun sier «Du må alltid tenke på deg selv først for å kunne ha overskudd til å ta deg av den syke eller ektefellen». Hun poengterer at dette er hennes viktigste råd til andre pårørende.
Da mor var syk var hjemmetjenesten ofte innom. Selv om jeg hadde jobbet i hjemmetjenesten selv så fikk vi alle føle at dette kunne være krevende å forholde seg til slik Kjersti forteller i intervjuet.
Så her kan jeg dele med deg noen erfaringer vi fikk i perioden mor var syk:
Det er viktig at dere lar hjemmesykepleien få gjøre den jobben som dere har fått vedtak om. Besøk fra andre som ikke bor sammen med den som er syk kan være lurt å legge utenom besøkstidene for hjemmesykepleien.
Dersom dere skal på tur eller har andre planer som påvirker besøkene til hjemmesykepleien, så si ifra til hjemmesykepleien i forkant og gjør en avtale om hvordan dere skal gjøre det.
Dersom den som er syk ikke greier å håndtere medisiner som for eksempel tabletter eller annet, hør om hjemmesykepleien kan håndtere medisinutdeling.
Bruk helsenorge.no for å sende en melding til hjemmesykepleien(noen har den løsningen) eller ring om det er noe du lurer på. For eksempel «Jeg synes mor er blitt så tynn, vet dere hvordan det er med kostholdet hennes?».
Det er naturlig å kunne bli stresset og sint i en krevende situasjon, men man får sjelden bedre hjelp ved å ta det ut på hjemmesykepleien. Prøv å holde en rolig og saklig tone.
Er du misfornøyd med tjenestene du får og lurer på hvordan du skal gå frem så anbefaler vi at du tar kontakt med pasient og brukerombudet.
Du har lov til å klage på tjenestene, men det bør gjøres på best mulig måte for å få et best mulig resultat. Og det er jo resultatet vi er opptatt av.
Det er lurt å opptre mest mulig ryddig overfor hjemmesykepleien. Først og fremst for vår egen del ved at vi beholder oversikten, unngår kaos og økende stress.
Men også for å få et godt samarbeid med helse og omsorgstjenesten.I kurset vårt «Jeg – en pårørende»har vi flere gode verktøy som kan hjelpe dere med å få til et best mulig samarbeid med helse og omsorgstjenesten.
Så med litt organisering og forståelse kan samarbeidet med hjemmesykepleien bli en positiv og støttende del av din kjæres omsorg. Ta vare på deg selv også, fordi din egen helse og velvære er like viktig i denne prosessen.
Hei! Jeg heter Jørn Terje Hømandberg.
Jeg har en bakgrunn fra både helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Men jeg er først og fremst en pårørende.
Da mor var syk, kjempet hele familien vår en stille kamp. For i rollen som pårørende så kan det føles som om man er en sjømann i storm, der hver eneste bølge slår inn over deg og truer med å kaste deg over bord.
TRYGGE TJENESTER
Invester i litt tid hver dag med boken "Jeg - en pårørende" og få ro i sinnet.
Klikk nå!
post@tryggetjenester.no
95 98 68 18
JURIDISK
Fjordlinna 129, 2760 Brandbu • Norge - ©2023 Copyright Trygge Tjenester