For de som ikke kjenner meg fra før så har jeg vært pårørende til min mor som var syk i mange år før hun døde. Jeg har også en bakgrunn innen helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Du kan høre min historie her
Ikke alle er komfortable med apper, passord, koder og BankID. Spesielt kan det være vanskelig for eldre, personer med utviklingshemming eller de som lever med demens. For mange av oss pårørende kan det bli en utfordring å hjelpe dem med hverdagslige banktjenester når de digitale barrierene blir for høye.
Nylig skrev Dagsavisen en artikkel om nettopp dette (sjekk ut hele artikkelen her). De tok opp en viktig problemstilling:
Hva gjør du egentlig når noen du bryr deg om trenger hjelp med nettbanken, men du ikke kan bruke deres BankID?
Det som er lov er jo å sitte der sammen og hjelpe den det gjelder med å logge seg inn. Men det er ikke alltid det er praktisk gjennomførtbart.
I utgangspunktet er BankID strengt personlig. Det betyr at du ikke kan bruke andres BankID – selv om intensjonen din er god. Mange tenker kanskje: "Jeg logger bare inn for dem, det skader jo ingen." Men faktum er at dette bryter med bankens regler.
Og i verste fall kan det få konsekvenser hvis det oppdages. Noe som jo skjedde i artikkelen fra Dagsavisen. Og det er jo en grunn til at sikkerheten på dette er streng.
Bank ID er din digitale identitet på nett. Den gir tilgang til bank, ta opp lån, logge inn på nav og apotek. Kort sagt det meste.
Men det finnes en helt lovlig løsning: disposisjonsfullmakt. Dette er en fullmakt som lar deg som pårørende hjelpe med betalinger og andre banktjenester, alt mens du bruker din egen BankID. Det er både trygt, lovlig og praktisk.
Kontakt banken: Hver bank har sine egne rutiner, så det første du bør gjøre er å ta kontakt med kundeservice. Et godt tips er å ha en konto i samme bank som den du skal hjelpe – det kan forenkle prosessen.
Fyll ut skjema: I de fleste tilfeller må du fylle ut et skjema for å få disposisjonsrett. Når banken har godkjent dette, kan du logge inn med din egen BankID for å administrere kontoen til den du hjelper.
Om den som skal gi disposisjonsrett trenger å logge seg på med sin Bank ID, så sitt sammen og gjør dette (selv om kanskje du gjør hele jobben). Dette er en operasjon som stort sett bare må gjøres en gang.
Vær klar over begrensningene: Selv om du får disposisjonsrett, betyr det ikke at du har full kontroll. Du kan for eksempel betale regninger og sette opp faste avtaler, men du kan ikke avslutte kontoen eller gi fullmakten videre til noen andre.
Det du bør huske på angående en disposisjonsrett er at det virker det varierer litt med hva du har rettigheter til med tanke på hvilken bank du benytter. Så her kan du spørre kundeservice om dette.
Her er noen eksempler fra ulike banker:
DNB:
Nordea:
For å finne ut hvordan du får disposisjonsfullmakt i nettbanken, kan du søke etter nøkkelord som fullmakt, disponere eller disposisjonsrett på bankens nettside.
Å hjelpe en nærstående med nettbank kan virke som en stor utfordring, men ved å få disposisjonsfullmakt kan du gjøre det både lovlig og trygt.
Du får muligheten til å bistå med betalinger, uten å måtte bryte noen regler eller få problemer i etterkant.
Vi kommer tilbake med mer informasjon om hvordan du kan gi fullmakt for pålogging på NAV og det å administrere kontoer for barn/unge. Følg med!
Hei! Jeg heter Jørn Terje Hømandberg.
Jeg har en bakgrunn fra både helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Men jeg er først og fremst en pårørende.
Da mor var syk, kjempet hele familien vår en stille kamp. For i rollen som pårørende så kan det føles som om man er en sjømann i storm, der hver eneste bølge slår inn over deg og truer med å kaste deg over bord.
TRYGGE TJENESTER
Invester i litt tid hver dag med boken "Jeg - en pårørende" og få ro i sinnet.
Klikk nå!
post@tryggetjenester.no
95 98 68 18
JURIDISK
Fjordlinna 129, 2760 Brandbu • Norge - ©2023 Copyright Trygge Tjenester