For de som ikke kjenner meg fra før så har jeg vært pårørende til min mor som var syk i mange år før hun døde. Jeg har også en bakgrunn innen helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Du kan høre min historie her.
Å være pårørende bringer med seg et hav av tanker, usikkerheter, følelser og forvirring. Misforståelser kan fort å oppstå, og vi kan ofte føle oss oversett eller ikke tatt på alvor.
Frustrasjoner og irritasjon kan lett føre til konflikter. Og det er krevende når konflikter oppstår, men det viktigste er å forebygge at disse konfliktene blir ødeleggende, enten det gjelder en bestemt sak eller forholdet til for eksempel helsepersonell.
La oss gå igjennom noen råd om god kommunikasjon, og også noen tips for når kommunikasjonen blir utfordrende.
1. Kom forberedt: Noen ganger føles det som om du går til eksamen når du skal til legen. Ta med en liste over hva du lurer på, Og gi en kopi til legen, da får han raskt oversikt.
2. Snakk rett fra hjertet: Ikke vær redd for å si det som det er. Dine bekymringer er viktige, og det er viktig at de forstår deg.
3. Vis at du hører etter, og våg å spørre igjen om noe er uklart. Det viser at du bryr deg og tar dette på alvor.
4. Ta en kjapp oppsummering etter legetimen og skriv det ned. Det er så lett å glemme. Ikke bare hjelper ikke bare deg å huske, men det hjelper deg også å dele informasjonen med andre som bryr seg.
5. Klarhet er nøkkelen: Jo tydeligere du er, jo lettere er det for andre å forstå deg og hjelpe til.
Når det gjelder familie blir det jo litt anderledes. Hos noen familier snakker man ikke så mye om følelser, men hos andre er det en selvfølge. Her er fire uansett punkter som kan være greit å tenke på
1. Fortelle at det er tungt - Det er ok å vise at dette er tøft. Du er sterk, men selv superhelter trenger en skulder å lene seg på av og til. Og det er fort gjort å føle seg ensom som pårørende selv i familien.
2. Be Om Hjelp – Det Viser Styrke, Ikke Svakhet**: Alle trenger hjelp, og det er en styrke å be om det. Det gir også andre muligheten til å vise hvor mye de bryr seg.
3. Lytt Til Deres Hjerte Også: Dine nærmeste kan også føle seg maktesløse. Gi dem en sjanse til å dele sine tanker og følelser. For dere er jo i dette sammen.
4. Hold Alle Oppdatert: Du kan henge en status på tavlen på kjøkkenet eller ha en egen digital gruppe hvor folk kan lese og skrive. Det holder alle oppdatert og knyttet til det som skjer.
1. Ta En Pust I Bakken: Følelser kan bli intense. Ta et øyeblikk for å puste dypt. Lukk øynene, trekk pusten dypt mens du teller til fire, Hold pusten mens du teller til fire igjen og pust ut.
2. Bruke Jeg"-setninger: Snakk fra ditt perspektiv for å gjøre budskapet ditt tydeligere og unngå anklager.. «Jeg føler at du ikke forstår meg», «Jeg føler meg redd og engstelig», «Jeg trenger at du forklarer det en gang til»
3. En liten spøk kan gjøre underverker - I krevende situasjoner kan galgenhumor løsne opp og skape broer i kommunikasjonen.
Humor er for livet slik støtdempere er for bilder.
Kjære venner, husk at din stemme, dine følelser og dine erfaringer er viktige. Å konsentrere seg for å kommunisere godt og effektivt kan noen ganger føles som en ekstra byrde, men det er også det som holder oss sammen i denne reisen.
Du gjør en utrolig innsats hver eneste dag, og jeg håper disse tipsene kan være til litt hjelp. Ta vare på deg selv, for du er virkelig en helt. 💖🌟
Hei! Jeg heter Jørn Terje Hømandberg.
Jeg har en bakgrunn fra både helsefag og sykepleie og har autorisasjon som helsepersonell. Men jeg er først og fremst en pårørende.
Da mor var syk, kjempet hele familien vår en stille kamp. For i rollen som pårørende så kan det føles som om man er en sjømann i storm, der hver eneste bølge slår inn over deg og truer med å kaste deg over bord.
TRYGGE TJENESTER
Invester i litt tid hver dag med boken "Jeg - en pårørende" og få ro i sinnet.
Klikk nå!
post@tryggetjenester.no
95 98 68 18
JURIDISK
Fjordlinna 129, 2760 Brandbu • Norge - ©2023 Copyright Trygge Tjenester